značky
ochutnávky
aktuality

skotská whisky, irská whiskey, americký bourbon      jednosladová, obilná, míchaná i žitná whisky

» whisky

  tisk textu

LANDCRAFT

Česká republika

V Tursku nedaleko Prahy stojí malý řemeslný lihovar Landcraft, kde se vyrábí různé likéry, vermuty a gin. Již v roce 2019 byly první informace, že se chystají zkusit vyrobit i whisky. Vzhledem k minimální době zrání není zatím jejich whisky na trhu, ale prvnotní myšlenky začínají koncem roku 2020 dostávat i velmi hmatatelnou podobu.

Svůj počin ve světě české whisky nazvali The Whisky Project a musím uznat, že to vypadá zajímavě z pohledu rozšiřování si obzorů. Sladinku pro první várku whisky si nechali uvařit ve Vinohradském pivovaru, druhou připravil pivovar Záhora a třetí je pak z Únětic. Následovali pivovary Zíchovec či Svatý Norbert. Co pivovar, to trochu jiné kvasinky, jiný slad a jiný new make a jiná výsledná whisky. Bohužel porovnávat vliv různého sladu na výslednou whisky není tak jednoduché, protože velkou roli v tom pak hraje sud, ve kterém to zraje a ten má pokaždé jiný vliv i když je ze stejného zdroje a materiálu. A pokud to pak necháte dozrávat v sudech po něčem (např po portském), tak už pořádně vzájemně neporovnáte nic. Což neznamená, že výsledkem nebude dobrá whisky.

Typy

Vzhledem k tomu, že whisky ještě zraje, tak lihovar zatím nabízí pouze předprodej. 31.12.2020 bylo nabídnuto prvních 100 láhví jejich budoucí whisky označené jako Cask No.32. Sladinka byla z Vinohradského pivovaru a destilována byla začátkem roku 2020 (na etiketě je konec roku 2019 a na fotce plnění sudu 10.1.2020), nejdříve bude zrát 3 roky v sudu z kavkazského dubu se silnějším vypálením a pak ještě rok dozrávat v sudu po portském.

Landcraft The Whisky Project Cask No.32 45%sud Landcraft The Whisky Project Cask No.32 45%

A právě kolem předprodeje se rozjela velká diskuse. Popis, kousek z diskuse a odkazy na ní jsou níže. Jenže to začíná být moc dlouhé a tak to ze svého pohledu shrnu. Výhodou je skoro týdenní odstup o začátku těch diskusí a to, že zazněla spousta argumentů ze všech stran. Současně trochu vychladly hlavy a snažím se na to dívat i trochu smířlivěji.
Takto to tedy vidím já:
Landcraft a některé další (Tosch, Svach) jsou malé a nové palírny, při jejich produkci není jednoduché udělat core produkt, kterým by se mohli prezentovat, takže to většinou (možná vždy) budou single casky. V malém je také výroba dražší, než vyrábí skotské palírny. Plus si k tomu přidejme suroviny, zde používané mají většinou menší výtěžnost alkoholu, což opět zvedá cenu.
Chápu původní myšlenku Landcraftu. Oni potřebují, aby se jim zaplatila výroba, potřebují peníze na provoz, potřebují vydělat (na tom není nic špatného) a když jde o cenu láhve, tak najít co nejvyšší, ale aby se furt prodávalo. A zde se těžko hledá průsečík mezi jejich představou, whiskaři a lidmi, co v představě zisku (ke kterému se jim postavilo lepší prostředí, než risk prodeje na bazoši) dají vyšší cenu. Bohužel mám pocit, že na ty whiskaře se trochu zapomnělo. My chceme novou, možná zajímavou whisky, ochutnat, zrecenzovat, porovnat svoje dojmy a to vše za přijatelnou cenu. Aby to nakonec nebylo jako s některýma lahvema od Žufánka – prý jsou dobré, ale nikdo to nepije, protože to chce dobře prodat. Řekl bych, že to se jim prostě nepovedlo, zkusili způsob, který tu předtím nikdo nedělal a nedomysleli, kam se to vyvine. Bohužel z některých vět tam hodně čiší slovo „peníze“, „peníze“, …
V základu jim věřím, že neměli v hlavě jen peníze, chtěli zkusit způsob předprodeje a ve svém nadšenectví to nedomysleli. Nečekali, že se toho překupníci chytnou takhle rychle a nečekali, že to českou whisky scénu pěkně zvedne ze židle.
Jenže je tam bohužel i druhý pohled na věc a věci, které možná ještě budou muset řešit. Prodali láhev nečeho, co se možná vůbec nepovede a bude tu nové dilema - dát to ven a zkazit si pověst nepovedenou whisky nebo nedostát svému slibu s předprodejem a zkazit si pověst nesplněným slibem. Mirek Motyčka (Gold Cock), Lukáš Andrlík (Svachovka - Old Well) a do určité míry i Jura Omelka (Tosh - King Barley, ale ti jsou teprve na začátku) komunikují s českou whisky scénou, protože ji berou jako svoji cílovou skupinu, která ocení nebo zkritizuje jejich whisky, ale kupuje ji a pije. To jim dává hodně plusových bodů a pak se jim i případně lecos odpustí nebo je větší pochopení. Landcraf (a i jiní), podle mne, trochu opojen úspěchem svých dalších produktů a dobrým prodejem i za vyšší ceny, tak trochu bez pokory (jak k whisky, tak k whiskařům), dospěl k názoru, že i jejich whisky bude super a může si za ní rovnou říct víc peněz. A bohužel to je z toho trochu vidět (hezčí číslo láhve je dražší, "když se to rychle a dobře prodá, tak další emise bude dražší", zdůrazňování omezeného počtu a jeho vlivu na cenu, rady "kupte víc a pak dráž prodejte", ...). Je pravda, že ze všech těch "neoblíbených" se jim podařilo vyvolat asi největší diskusi. :) No není to úplně nejlepší startovací pozice.
"Hrozně moc bych si přál, aby tu začaly vznikat malé whiskerie, které si to budou dělat po svém." - ochutnal jsem v rámci adventního kalendáře 24 vzorků německé whisky. Je to jasná opověď na tuto myšlenku. Bohužel to většinou vypadá - zkusíme tu whisky, vždyť je to jen pivo, to umí každej Lojza (Helmut) a ty moulové to stejně koupí. Tam bohužel hodně malých lihovarů a pivovarů jede duchu: když pálíme ovoce, gin, další pálenky, tak whisky zvládneme taky. Snad se to tu až tak moc nerozjede.

Dostal jsem na to na PoznejWhisky.cz i odpověď. Už jen krátká citace z ní na závěr (snad, diskuse pokračuje, ale reagovat se mi už nechce).
Vážím si všech tvůrců, kteří za sebou mají nějakou tradici, ale my ji nemáme. V našem případě nemá smysl si na ni hrát. Na jednu stranu je to smůla, že nemůžeme čerpat z hlubokých studnic vědění a zkušeností našich předků, na druhou stranu je to nesmírně uvolňující, protože nemáme koho zklamat. Ano, říkáme tomu whisky, protože taková je její definice. Je to obilný destilát, který zraje alespoň tři roky v sudu. Máme v pořádku čich i chuť a vždycky budeme chtít, aby byla co nejlepší. Jednak protože máme sami dobré věci rádi, jednak protože do toho dáváme svoje jméno a svoje jmění.
Whisky jsme nabídli za 1400 Kč. Je to cena, která do sebe promítá omezený počet láhví i potřebu našeho vlastního rozvoje....Ale z toho, že ji nějaký fiškus bude přeprodávat za pět tisíc, nemáme my osobně nic.

Na tu druhou část jasně odpovídají screeny o kus níže.
A větu "Ano, říkáme tomu whisky, protože taková je její definice. Je to obilný destilát, který zraje alespoň tři roky v sudu." považuji za dostatečný vrchol diskuse.

Alespoň někdo se dobře baví

Výroba whisky je finančně náročná věc, tedy ne až o tolik jako výroba jiných destilátů, ale problém je v tom, že vypálená whisky musí také pár let zrát, zatím co gin uděláte a může jít do prodeje, tak ve whisky vám leží peníze. A tak všichni řeší, jak to financovat, minimálně musíte překlenout tu první dobu, kdy pouze vyrábíte a čekáte, až vám první uzraje a začne přinášet peníze. Proto také většina nových českých palíren vznikla vedle běžného provozu, který jim generuje určitý zisk a pomůže tak překlenout to první období. Druhou možností je předprodej prvních whisky, kdy získáte peníze dříve a lidé pak jistotu, že budou mít jednu z prvních láhví. Chápu, že ne každý má peníze na svůj byznys, ale tenhle způsob přenášení rizika na kupující nemám prostě rád, byť je používaný nejen u palíren whisky, ale i u hromady různých výrobků a nápadů (na mne tento způsob působí dojmem, že sám nevěřím výslednému produktu, nevezmu si půjčku s rizikem, že se to nepovede, nechám na to složit se ostatní a když tak holt sorry, nepovedlo se). Kupující na jednu stranu tím podporuje vznik nové palírny/whisky, na druhou stranu kupuje zajíce v pytli (to, že se jim povedl třeba gin, neznamená, že se jim povede whisky), kdy se může stát, že kromě "sběratelské" hodnoty, to žádnou jinou mít nebude (teď myšleno obecně, neodsuzuji předem whisky z Landcraftu). Ale budiž, je to jeden z používaných způsobů. Co mne ale překvapilo ještě víc, je způsob, jakým se do předprodeje pustili.

Jejich blog jsem kdysi doporučoval, protože zde byl velmi zajímavý popis toho, že i když máte peníze, tak založit vlastní malou palírnu je administrativně velmi náročné. A když tu velkou hromadu peněz na začátku nemáte a musíte řešit postupně, tak ještě těžší. Četlo se to opravdu zajímavě, bylo z toho cítit nadšení, až jsem chvíli přemýšlel, zda je nějak nepodpořit. Od přemýšlení k činům daleko a tak jsem nic neudělal. Když čtu blog dnes, tak toho opravdu nelituju.

Udělat základní eshop a v něm nabídnout svoji whisky, ať už ji mám nebo budu mít je celkem jednoduché. Oni ale šli dál, udělali celý prodejní portál, který umožňuje nejen nákup, ale i zpětný odprodej a také rovnou přeprodej. Ani tohle nezní úplně špatně, dokonce bych na první dojem chválil, že dávají možnost "opci" prodat zpět nebo přeprodat někomu jinému bez rizika, že se o stejnou láhev přihlásí více lidí, což se může hodit, když člověk nečekaně potřebuje peníze. Ovšem, když se pročítám jejich blogem a faq k projectu whisky, tak už to tak hezky přestávám vidět. Systém je rovnou postaven pro větší podporu prodeje a hlavně překupníků, kteří se snaží na těch láhvích vydělat peníze. Aby překupníci nemuseli chodit přes bazoš a podobné, když můžou přes ně a ještě je z toho reklama, je třeba překupníkům vycházet vstříc, aby nemuseli čekat, až budou láhve skutečně naláhvované, ještě by se mohly objevit negativni recenze a cena by šla dolů. A tak se na klasické whiskaře, kteří to pijí, degustují, hodnotí vůbec nedostane nebo si to můžou koupit za vyšší cenu od překupníků (pravda, ještě se mohli snažit to koupit, ale vyprodání prý proběhlo během 3 minut).

Sice je v láhvích stejný obsah a láhve mají stejný objem, ale cena už prodeji od výrobce se liší. Proč? Protože mají "hezčí" číslo. Tohle už je podle mne vyrábění exkluzivity a tedy umělé navyšování ceny snad úplně nepřehlédnutelné. (obrázky s cenama jsou kopie z webu z 13/1/2021, ukázky z blogu z 10/1/2021)

Nijak mne ani nepřesvědčil rozhovor, co byl na PoznejWhisky.cz (odkaz níže), tady je jen úryvek z rozhovoru, celý rozhovor si přečtěte na PoznejWhisky.cz.

Spolu s první předobjednávkou jste spustili i váš market, na kterém si vaši zákazníci mohou přeprodávat láhve vaší whisky. Co říkáte na tu diskuzi, kterou to v české whisky komunitě vyvolalo?
Především mě hrozně těší, že vůbec nějaká diskuze je. Znamená to, že lidi mají o (nejen) českou whisky zájem, že je tady skvělá komunita, která sleduje, co se kde šustne nového. Za tohle jsem strašně rád. Ale upřímně řečeno, vlastně se trochu divím, že za tu diskuzi někomu stojíme. Jsme opravdu malá palírna a to, co děláme, má těžko nějaký význam pro trh s whisky jako takový. Zřejmě to jenom znamená, že je tu prostě výrobců whisky málo.
PK: Ano českých whisky výrobců moc není. Škoda, že se o vás nemluví v souvislosti se zajímavými nápady - slad z různých pivovarů (tam ten potenciál byl) a jako o dobré whisky (což ještě nikdo neví a otázka, zda to bude moct zjistit za rozumné peníze).

Nebojíte se, že jste vytvořili ideální platformu pro překupníky, kvůli kterým se vaše whisky nedostane k běžným konzumentům?
Teď trochu jo, když jsem tohle obvinění viděl v diskuzích na Facebooku. Samotného by mě to nenapadlo, protože nejsem láhvový fetišista a co koupím, to otevřu. Alkohol je k pití a zcela upřímně, netěšilo by mě dělat whisky s tím, že si ji lidi koupí a budou ji mít vystavenou v kredenci. Když jste ale použil to spojení běžný konzument, tak to je třeba na rovinu říct, že tohle asi nejsou v tom pravém slova smyslu běžné láhve. Johnnie Walker dělá myslím kolem 150 miliónů láhví ročně. Láhví jako Edition, což jsou vlastně sběratelské kousky, se dělá kolem tří set tisíc kusů. A my máme těch láhví v každém sudu prostě jenom 400, víc ne. To je vážně hrozně málo i na těch pár sběratelů, kteří tu jsou. Proto nemá smysl ani argument, že za tu cenu si koupím standard v podobě Laphroaigu nebo kdo ví čeho. Samozřejmě mám pocit, že naše whisky bude super, ale její cenu bude prostě určovat nejen kvalita, ale i hodně omezený počet lahví.
PK: Poslední věta odpovídá za vše a na vše.

Mám pocit, že někteří tu dělají whisky pro radost z toho, jak ostatním chutná (v mínusu samozřejmě být nesmí, to by brzo dovyráběli) a snaží se komunikovat s českou whisky scénou. Někdy si až člověk říká, že to mohli dát dráže (ne že bych chtěl platit víc), protože by se to stejně rychle vyprodalo, ale nedali, protože chtějí, aby se to za rozumnou cenu dostalo k více lidem. U některých mám bohužel pocit, že jde více o peníze. Proč bych měl dávat i bez překupníků za neznámou čtyřletou whisky stejné peníze jako za dvojnásobné množství třeba desetiletého Taliskeru (pro jistotu pochopení: Landcraft 1.400,- za půl litru, tedy 2.800,- za litr, Talisker 10y cca 1.000,- za 0,7, tedy necelých 1500,- za litr)? Za stejné peníze seženu i mnoho dalších dobrých whisky. A že tuhle neochutnám? I mnoho dalších jsem neochutnal a neochutnám a svět se nezbořil. Naštestí tu v Čechách už máme palíren víc a výběr větší a těm všem navíc konkuruje hodně velký výběr skotské whisky, takže si každý může vybrat.

Landcarftu se věnovala i stránka PoznejWhisky.cz:

Na FB u odkazu na článek PoznejWhisky.cz "Rozhovor s Ondrou Kopičkou z lihovaru Landcraft" proběhla zajímavá diskuse (další přímo u článku na webu), tak pár příspěvků z ní, které mě zaujaly:

MS: Nebudu jen kritický. Je mi sympatický, že pan Kopička má zjevně alespoň nějaký přehled o whisky, skotské, světové i české. Je tedy poměrně slušný předpoklad, že pozná dobrou whisky. Jenže to bohužel (a tady začíná ta kritická část) ještě neznamená, že mu v sudech zraje něco dobrého. Ono fakt nestačí vzít náhodný slad, náhodný kotel, náhodný sud atd., dát to na 3 roky do sklepa a říkat si, že když Češi umí vařit pivo a pálit slivky, tak nám uzraje zaručeně i dobrá whisky. To je bohužel poslední dobou celkem rozšířený pohled a podle mě velmi zcestný. Jednak nemáme ty stovky let zkušeností, navíc nemáme ani stejné suroviny (skvělý slad na pivo není to samé jako skvělý slad na whisky, naše voda není ta samá, co teče Skotskem, české panenské dubové sudy nejsou to samé jako léty prověřené sudy po bourbonu nebo sherry od stálých dodavatelů, atd. atd. záleží na kvasinkách, kotlích, chlazení, teplotách, mletí a dalších faktorech, kterých je velmi mnoho. Věřím, že se to tady v ČR nakonec naučíme a budou tady dobré palírny a už tady i dobrá whisky je, ale hrozně se mi nelíbí ta nepokora a velkohubost až arogance. Teď mluvím obecně. Každý by najednou chtěl dělat světovou, investiční, sběratelskou a hlavně extra drahou tříletou whisky. Nemůžu si pomoct, ale podle mě jsou to hlavně pěkné kecy a pohádky, ale hlavní motivace je co nejrychleji vydělat. A podle mě není náhoda, že ti, co již teď dobrou nebo minimálně velmi nadějnou whisky dělají, jsou zároveň nejpokornější a nejupřímnější z českých producentů - teď myslím GC a Old Well. Tam je vidět radost z řemesla, láska k whisky a hlavně už mají co ukázat. U jiných vidím jen navoněný marketing pro ty, kdo ani pořádně neví, co kupují.

--------

PF: Na sociálních sítích se nehádám. A k diskuzi sou potřeba i fakta a argumenty, a to tady bude chtít právě ten čas, jinak to bude jen o nějakých pocitech a to není základ pro úplně kvalitní diskuzi. Všeobecná opatrnost je na místě (zvlášť po tom, co už tu máme třeba tu Třebíč...). Osobně taky nejsem nadšený z THE WHISKY PROJECT, nicméně to respektuju.
Ale zároveň bych netvrdil, že jim jde jen o prachy. Rozjezd destilérky je mimořádně náročná záležitost a to ne jen finančně. Samozřejmě se za takovéto peníze dá koupit daleko starší whisky se známou chutí a kvalitou o to žádná. Ale zároveň to bude produkt kterého jsou na trhu tisíce, či desetitisíce. Tady jde i o určitou exkluzivitu (první whisky z destilerky vůbec; počty lahví v nízkých stovkách). Podobná cenová politika je běžná i jinde ve světě (treba i ve skotsku) u nově začínajících projektů, holt má to kupce - najdou se lidi co jim je třeba sympatické podpořit takový projekt, i za vyšší cenu a neznámého produktu, nebo v tom vidí investiční potenciál který by se z toho mohl v budoucnu vyklubat. Takže pokud jim lidi ty peníze jsou ochotni dát, proč by si je nevzali. Další věc, proč v ně mám důvěrů, je proto, že je sleduji dlouhodobě (10 let) jsem s produkty maximálně spokojený a celou dobu sleduji maximální otevřenost a upřímnost.

---

JŠ: odpověď na Pavel Frolich: zde je soupis několika failů z rozhovoru kvůly kterým si myslím že Landcraft chce jen z whisky vydělat prachy a nejde jim o whisky:

1) "Všude se dočtete, že new make je nepitelný, ale tohle bylo hrozně fajn." - Pán asi nikdy před tím new make jiné whisky nepil jinak by nebyl překvapený že je to celkem dobré pití, nehledě na to že se rozhodně všude nedočtete že je new make nepitelný...

2) "Se zráním se to pak ještě zlepšovalo" - Další překvapení, možná proto se whisky zraje v sudech, ale v Landcrafru udělali objev

3) "rychle jsme přišli na to, že nás nebaví dělat bazény jednodruhové whisky a teprve na konci ji blendovat" - rychle? dyť žádnou whisky nemají, natož aby jí mohly míchat, spíše rychle přišli na to že když budou dělat single casky tak se to lépe prodá a vlastně nebudou mít ani žádnou core whisky za kterou by se mohli postavit a lidi by jí chtěli nebo nechtěli pít...takto je to mnohem jednoduší, vždy se to dá svést na sud

4) "a řekli jsme si, že to by přece byla hrozná škoda je smíchat při blendování a potlačit jejich jemnosti." - uvědomují si vůbec že whisky proslavili blendy? že nejznámější single malty světa jsou VAT a že na nich pracují tými pod vedením masterbledera a hledají tu nejlepší harmonii chutí?

5) "U některých si už dovedeme představit, kam směřují" - to si troufám tvrdit ví opravdu jen pár lidí na světě a i ti sudy každoročně kontrolují

6) "nutně potřebujeme novou budovu, která bude tvarovaná podle našich představ." - to chápu, ale dá se to dělat i jinak než dopředu šmelit s větrem

7) "Není to náš nápad – třeba ve Skotsku tímhle způsobem financuje svoje přežití prakticky každá nově vznikající palírna whisky" - to je omyl, Skotské palírny nepotřebujou finance na přežití, ale na to aby mohli vyrábět a měli cash-flow a ne není to stejné, dělají to jinak, koupíte si u nich buď celý sud a nebo garanci že Vám pošlou láhev za garantovanou cenu, žádná šmelina hned od začátku...podívejte se na úspěšné skotské palírny, jejich láhve se na auckích prodávají za násobky cen, oni přesto drží ceny a stojí si za svým výrobkem který je určený na pití, chcou aby se pil a hledají cesty jak ho dostat k co nejvíce lidem a nikoliv jak uměle navýšit jeho cenu co nejvíc !! srovnávat se se skoty je FAIL !!

8) "Především mě hrozně těší, že vůbec nějaká diskuze je." a nebyl toto jejich hlavní cíl? za mne ano, schovávat marketing za "to mi jsme nevýznamní" je pořád marketing

9) "Problém je v tom, že my prodáváme láhev, která je zatím u nás v sudu, a my jsme za ní po celou dobu zodpovědní jejímu majiteli. Proto si lidi nemůžou láhve obchodovat mezi sebou třeba na bazoši. " - no jistě, dyt to ležá ve skladu, nebyla odvedena žádná daň a to je důvod proč se s tím nedá kšeftovat, tak to obejdeme ne? Lidi prostě budou kšeftovat s příslibem flašky...

10) "To je vážně hrozně málo i na těch pár sběratelů, kteří tu jsou." - za mne jasně konstratování na jaký segment míří...

11) "ale její cenu bude prostě určovat nejen kvalita, ale i hodně omezený počet lahví." - ano ano, takhle se zvedají ceny...ne jako ti blbci ze Springbanku co na to jdou přes kvalitu destilátu, stačí něčeho omezit množstí, napsat pohádku a cena je na světě - opět za mne jasně konstratování na jaký segment míří...

12) "A když vám ale někdo svěří peníze na tři roky, cítíte takovou povinnost mu umožnit se té investice zbavit, kdyby náhodou ty peníze potřeboval." - LOL, od téměř všech shotských palíren jsem v jejcih začátku něco koupil a když se s nimi tedy srovnávají tak skoti tam nic takového nemají, prostě kup nebo nech bejt...je to jen omluva toho co stvořili

13) "že zrovna tahle dobroserská aktivita teď někomu leží v žaludku." - opírat se do Martina a svést se na jeho úspěchu?

14) "Máme tu strašně šikovné sládky, perfektně zvládnuté sladovnictví, vynikající ječmen. " - máme tu sládky co umí ležák, pár co umí svrchní pivo, vynikající ječmen tu rozhodně nemáme, možná by se pán měl více zajímat odkud berou ječmen ti co mu udělali sladinu když si jí neumí udělat sami...

15) "Hrozně moc bych si přál, aby tu začaly vznikat malé whiskerie, které si to budou dělat po svém." - bože jen to ne !!

16) "Na Glenmorangie mě moc bavily jejich cask finishe, kde bylo dobře vidět, co dělá portské, co sauternes, co madeirový sud. Škoda, že už to nedělají." - nějak jsem nezaregistroval že by Glenmo zrušilo v core Quintu, nebo Nectar, ale to jen na okraji

todle jsou moje argumenty k rozhovoru proč si myslím že je to jen pohádka, marketing a whisky dělají jen pro peníze

Víte když se bavíte s někým třeba ze skotska když novou palírnu rozjížděl, např. Simonem z Dornochu tak Vám taky řekne že rád experimentuje, ale řekne Vám taky že toho spousta zničil a rozhodně neví co z toho vyleze a že když to nebude k tomu tak to taky vyleje a nedovolil by si prodat konkrétní sud 3 roky dopředu již ve flaškách...je to pokorný člověk který když začal už whisky rozuměl a stále se učí, jezdí do jiných palíren se učit a oni jezdí k němu...podobně mluví i jiní, třeba Francis, Dhaval, lidi z Bimberu, atd. atd.

Ale když jim to tady lidi žerou tak ať si klidně překupujou "něco" a já si opravdu radši koupím ten Laphroaig ...

na začátek stránky

.

Webové stránky palírny:

Etiketa Landcraft The Whisky Project Cask No.32 45%


Informace o palírně a plněních (levá část stránky) naposled upravována 15.1.2021

na začátek stránky

text: petr komárek | web: fafík | datum poslední úpravy textu: 15.01.2021